Google Algoritme Update

Mogelijke google algoritme update?

De laatste weken is er veel commotie geweest over mogelijke Google algoritme updates.

Vanaf het begin van augustus heeft de zogenaamde Google Medic update grote impact gehad op sites in de gezondheid sector, veel gezaghebbende websites hebben flinke dalingen in hun rankings en zoekverkeer gezien.

Maar deze Google update heeft niet alleen grote impact gehad op sites over gezondheid, ook sites in andere sectoren zoals bijvoorbeeld fitness, medisch, reis en financiën hebben te maken gehad met de effecten van deze update.

Deze Google algoritme update is echter anders dan eerdere updates die we in het verleden voorbij hebben zien komen, omdat het lijkt alsof er veel minder logica achter deze enorme verschuivingen in zoekmachine resultaten zit.

Via de unieke trackers die we hier bij TrafficHerstel bekijken hebben we significante verschuivingen van posities in de zoekmachine resultaten van verschillende websites gezien en dat heeft ons enkele geweldige inzichten in deze enorme verschuivingen gegeven, waardoor we onze klanten met zoveel meer vertrouwen kunnen ondersteunen.

We houden de posities in de zoekresultaten voor verschillende zoekwoorden van een site bij, en op basis daarvan bepalen we of the gemiddelde positie is verbeterd of verslechterd in Google.

Het is opvallend dat vooral nu in september 2018 we veel emails ontvangen van mensen die in de afgelopen weken en/of maanden zoekverkeer via Google hebben verloren door de wijzigingen in Google’s zoekalgoritme, wat een negatieve impact heeft gehad op de rankings van veel websites.

Maar iets om in gedachten te houden wanneer je site is getroffen door een Google update is dat er wordt geschat dat er zo’n 500 tot 600 Google zoekalgoritme updates per jaar zijn.

Dus wanneer het gaat over de positie van een website in de zoekresultaten stellen wij onze klanten ook altijd de vraag of ze ook echt het beste resultaat zijn voor een zoekopdracht.

Google Analytics

Uiteraard zijn er altijd zaken die je kunt doen om je rankings in de zoekresultaten te verbeteren, zoals on-page SEO, optimaliseren voor Google’s antwoord snippets of link building, maar het is ook belangrijk om te overwegen “Wat zou Google denken?”.

Als bijvoorbeeld het design van je website verouderd is, de gebruikerservaring verbeterd kan worden of de pagina’s van de concurrentie zijn inhoudelijk van een hogere kwaliteit dan kan het wel eens zo zijn dat daar de hoofdoorzaak van de problemen voor je website ligt.

Daarnaast komt het ook wel eens voor dat mensen denken dat een Google update de oorzaak is van de daling in hun zoekverkeer, maar dat er eigenlijk een andere oorzaak is die een negatieve impact heeft op de Google rankings van hun website.

Een recent voorbeeld hiervan is een lezer die contact opnam naar aanleiding van een mogelijke negatieve SEO aanval op zijn blog, maar uiteindelijk bleek het hier te gaan om een handmatige Google penalty voor foutieve schema markup die de eigenaar van de website niet had opgemerkt.

Heb je een website die negatief is beïnvloed aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via ons contactformulier om te zien of wij je kunnen helpen.